
Een paar maanden geleden bracht een e-mail van de International Association of Pastel Societies (IAPS) waarin de drie ontvangers van de IAPS Global Society Grants 2023 werden aangekondigd, een aangename verrassing. Naast de Arkansas Pastel Society en de Pastel Society of New Jersey was er een minder bekend juweeltje: de Philippine Pastel Artists.
Wat deze selectie nog meer opviel, was dat de vereniging in hetzelfde land was gevestigd als mijn virtuele assistent Sarah. Daarom hebben we meteen contact opgenomen om meer te weten te komen over deze voor ons onbekende pastelgroep en om te vragen of we 10 van hun artiesten mochten laten zien. Deze blogpost is het resultaat!
In dit bericht zie je het werk van 10 leden, gekozen door de groep. We vroegen naar verschillende stijlen en onderwerpen en stelden ook een gelijk aantal mannen en vrouwen voor.
Roland Castro, een kunstenaar in de realistische traditie, bedreven in olie, acryl, gouache, aquarel en pastel, haalt inspiratie voornamelijk uit de natuur en manifesteert zijn vibrerende visies op papier en canvas. Een opmerkelijk aspect van zijn artistieke werken is de aantrekkelijke dramatische impact die wordt bereikt door zijn vaardige gebruik van kleur en manipulatie van licht om de elementen in de compositie te accentueren.
Laten we nu verder gaan met het interview!
1. Wanneer werd de groep Philippine Pastel Artists gevormd en wat leidde tot de oprichting ervan?
The Philippine Pastel Artists, Incorporated (PPA Inc.) ontstond in 2015 door de inspanningen van pastelkunstenaars Julius Legaspi en Alvin Montano, die beiden het University of the Philippines College of Fine Arts bezochten, en de beroemde kunstenaar Fernando Sena. Legaspi’s lang gekoesterde ambitie was om een pastelgroep te vormen. Deze droom kwam uit toen hij na zijn studie het contact herstelde met Montano, die dezelfde visie deelde.

Julius Legaspi, geboren als zoon van een goudsmid in Meycauayan, Bulacan, een stad die bekend staat om zijn bekwame ambachtslieden, studeerde aan de Universiteit van de Filipijnen, College of Fine Arts. Hij richtte in 2015 de Philippine Pastel Artist, Inc. (PPA) op, waarbij hij Filippijnse pastelkunstenaars door het hele land bijeenbracht en verenigde om Filippijnse talenten op het gebied van pastelkunst onder de aandacht te brengen.
In augustus 2015 kwam de groep voor het eerst bijeen op Harbour Square aan de Roxas Boulevard in Manilla. Het was een gevarieerde mix van kunstenaarsvrienden, kunststudenten en een mix van hobbyisten en enthousiastelingen. Dit evenement culmineerde in de officiële oprichting van Philippine Pastel Artists, destijds bekend als de Facebook-groep “Tara Mag Pastel Tayo”. Sindsdien heeft PPA substantiële bijdragen geleverd aan de kunstgemeenschap als de enige exclusieve pastelgroep in de Filippijnen.

Fernando Sena is een eminent figuur in de Filippijnse kunstscene, erkend vanwege zijn zes decennia lange reis op het gebied van creativiteit. Hij heeft een onuitwisbare stempel gedrukt op de Filippijnse kunst door zijn toewijding aan het behoud van cultureel erfgoed en zijn unieke artistieke stijl.
2. Hoeveel leden zijn er in de vereniging en hoe verspreid zijn ze?
Leden van Filippijnse afkomst die in de Filippijnen of in het buitenland wonen, zijn welkom om lid te worden van de PPA. PPA heeft meer dan 140 vaste en geassocieerde leden uit de hele Filippijnen, evenals enkele uit andere landen. De meerderheid van de leden woont in Metro Manila.

Als hedendaagse realist streeft Grandier Bella ernaar een oprecht en waarheidsgetrouw beeld te geven van welk onderwerp hij ook afbeeldt. Momenteel is hij lid van de faculteit van het Philippines College of Fine Arts, waar hij fundamentele kennis en vaardigheden overdraagt aan aspirant-beeldend kunstenaars in de principes van het artistieke proces.
3. Wat is de missie van uw vereniging? Welke activiteiten zijn er (workshops, tentoonstellingen, enz.)?
The Philippine Pastel Artists, Incorporated (PPA, Inc.) is een non-profitorganisatie voor pastelkunstenaars die een erkend lid is van de International Association of Pastel Societies (IAPS). De visie van PPA is om een vooraanstaande en wereldwijd erkende organisatie te zijn die Filippijnse kunstenaars promoot met behulp van pastel als medium voor artistieke expressie en om normen voor uitmuntendheid in pastelschilderen in de Filippijnen vast te stellen.

Tessa Punzalan-Brodeth houdt zich sinds 2018 bezig met pastelkunst, na tientallen jaren voor haar gezin te hebben gezorgd. Ze is afgestudeerd in reclame aan het UP College of Fine Arts en voelt zich aangetrokken tot schilderijen van oude meesters in de tradities van het realisme en het impressionisme.
PPA houdt maandelijkse bijeenkomsten met schetssessies ter plaatse, pastelworkshops, schetsen in de open lucht, outreach-activiteiten, jurytentoonstellingen en een jaarlijkse nationale conventie en wedstrijd. Deze activiteiten worden aangevuld met de samenwerking van lokale kunstleveranciers en sponsors bij het promoten van kunstkoopwaar en -benodigdheden en kunstgerelateerde diensten.

Romeo Cortez Jr. is een autodidactische kunstenaar afkomstig uit de Filipijnen en woont momenteel in New York. Hij heeft erkenning gekregen voor zijn artistieke inspanningen op het gebied van stillevens en portretten.
De groep heeft onlangs haar 8e Filipijnse Pastelconventie afgerond. Dit tweedaagse hybride evenement omvatte kunstlezingen en demonstraties door acht sprekers, een wedstrijd ter plaatse en de presentatie van de winnaars van de 7e PPA National Pastel Competition.

Dennis Baquial, aangesloten bij de Philippine Pastel Artists (PPA) en het Art Ventures and Advocacy Network (ARTVAN), werkt freelance als 3D-kunstenaar om prioriteit te geven aan zijn artistieke bezigheden. Zijn werk omvat vele onderwerpen, waaronder stillevens, landschappen, afbeeldingen van kinderen en dieren, portretten en andere onderwerpen die zijn interesse wekken.
4. Wanneer ben je bij IAPS gekomen? Hoe is dat tot stand gekomen?
In 2018 is de PPA lid geworden van IAPS. De groep was vanaf het begin op de hoogte van de IAPS en besloot, na aanpassing aan de reguliere programma’s, zich bij de internationale organisatie aan te sluiten om verder te reiken en op de hoogte te blijven van de huidige trends en gebeurtenissen in de pastelwereld.
PPA staat op het punt het zesde jaar van deelname aan de jurytentoonstellingen van IAPS in te gaan. Verschillende leden werden toegelaten tot deze shows, en minstens één woonde de 14e Biënnale Conventie van IAPS in New Mexico in 2022 bij. We kijken ernaar uit om voortdurend deel te nemen aan toekomstige evenementen van IAPS.

5. Kunt u ons informatie geven over het project waarvoor u de subsidie heeft ontvangen?
De missie van PPA is het bepleiten van het gebruik van pastel als medium voor visuele artistieke expressie onder Filippijnse kunstenaars. Dit jaar werkte PPA samen met het speciale kunstprogramma van MPNAG (Neptali A. Gonzales Public High School) in Mandaluyong City, Manilla, voor een tweedaagse workshop op 18 en 25 november 2023. Deze openbare middelbare school heeft een voorbeeldig programma voor beeldende kunst, en PPA zou jonge, getalenteerde kunstenaars kennis kunnen laten maken met het medium pastel.

Beïnvloed door de Amerikaanse tonaliststijl die duidelijk zichtbaar is in haar landschappen, stadsgezichten en zeegezichtschilderijen, is Nells werk duidelijk impressionistisch, wat duidelijk blijkt uit haar gevarieerde penseelstreken en gelaagdheidstechniek in pastel. Ze werkt graag met zachte pastelkleuren als medium, omdat het haar een tastbare ervaring biedt wanneer haar handen rechtstreeks met pigmenten op papier werken.
PPA organiseerde een programma van twee sessies voor 22 verdienstelijke studenten, waarbij pastelkleuren werden geïntroduceerd als medium voor schilderen en schetsen. Het geld uit de beurs werd gebruikt om de instructeurs en assistenten te betalen, en voor de pastelbenodigdheden voor de studenten, evenals voor versnaperingen. Afgestudeerden werden uitgenodigd om hun interesse in het medium te blijven nastreven door deel te nemen aan de maandelijkse online of face-to-face schilderactiviteiten van PPA.
Dit programma is naar aanleiding van een verzoek tot het indienen van voorstellen bij IAPS ingediend. Het is met groot genoegen dat PPA een van de drie ontvangers van de subsidie was, omdat het zal bijdragen aan de missie van de groep om de wonderen van het pastelmedium te verspreiden en verdienstelijke individuen te identificeren die baat zouden hebben bij mentorschap bij het ontwikkelen van hun artistieke vaardigheden.

Maymay Camarines is een autodidactische kunstenaar, gespecialiseerd in het conservatieve en levendige impressionisme. Hij toont een vastberaden toewijding aan het aanscherpen van zijn artistieke vaardigheden en het verwerven van expertise in pastelkunst.
~~~~
WAUW!! Wat geweldig om over de samenleving te horen en meer te weten te komen over de oorsprong ervan. Is het niet geweldig om te horen hoe de passie en toewijding van drie mensen deze groep heeft opgericht? Ik vind het geweldig dat het ernaar streeft een mondiale pleitbezorger voor pastelkunst te zijn en een blijvende indruk achterlaat op het Filippijnse kunstlandschap.
En als extra bijzondere toevoeging aan deze blog vroeg ik Sarah, die op de Filipijnen woont, of ze wat ideeën wilde inbrengen. Gelukkig was ze het daarmee eens!
~~~~~
Als mede-Filipijn barst ik van trots voor de Filippijnse pastelkunstenaars, die welverdiende erkenning hebben gekregen als een van de ontvangers van de IAPS Global Society Grants 2023. Deze prestigieuze erkenning van de International Association of Pastel Societies is een bewijs van hun uitzonderlijke vaardigheden, creativiteit en bijdragen aan de kunstwereld.
Van de tien pastelschilderijen vielen er drie voor mij op, niet alleen vanwege hun prachtige kunstenaarschap, maar ook vanwege het nostalgische gevoel dat ze bij mij opriepen.
De eerste keer dat ik het schilderij van Grandier Bella, ‘Juvenile Playthings’, zag, kwamen herinneringen aan mijn kindertijd naar boven. Ik herinner me dat we tijdens mijn basisschooltijd tijdens de lunchpauze graag jackstones speelden. Mijn klasgenoten en ik zaten op de vloer van ons klaslokaal en speelden jackstones tot de lunchpauze voorbij was. We genoten ook van het spelen van “tumbang preso” of “tumba lata” op straat. Hier komen de versleten pantoffels en oude blikjes binnen! Bij het spel wordt de pantoffel naar het blikje gegooid, dat één speler – de tayà – probeert te bewaken. Wat een leuke herinneringen!
De jeepney, zoals te zien op het schilderij van Nell Belgado, wordt in de Filippijnen beschouwd als de ‘Koning van de Wegen’. Het is het populairste vervoermiddel voor Filippino’s. Toen ik klein was, hadden we een jeepney zoals die op Nells schilderij. Hij is al jaren in de familie en we namen hem vaak mee op gezinsuitstapjes of vakanties.
Dan is er het schilderij “Fish and Tomatoes (Series IX)” van Romeo Cortez, Jr. De vissoep of “tinola” in het Filipijns is een beroemd traditioneel gerecht. Als kind was ik er niet echt een fan van. Maar toen ik ouder werd, werd het mijn troostmaaltijd, vooral als het buiten koud is of als ik ziek ben.
De prestatie van de PPA brengt niet alleen eer voor de Filippijnen, maar dient ook als inspiratie voor aspirant-kunstenaars over de hele wereld, waarbij het levendige artistieke erfgoed van onze geliefde natie wordt getoond.
Felicitaties aan de Filipijnse Pastelkunstenaars voor deze opmerkelijke prestatie! 🎉👏🏼
~~~~~
Heel erg bedankt Sarah voor je rijke toevoeging aan dit bericht!
Nu nodig ik u, beste lezer, uit om te delen jouw gedachten in de reacties. Heb jij een favoriet pastelstuk?
Kunst overstijgt grenzen en jouw stem voegt een nieuwe laag toe aan deze kunstdialoog! Persoonlijk vond ik het geweldig om eraan herinnerd te worden dat zachte pastelkleuren wereldwijd worden gebruikt.
Tot de volgende keer!
~ Gail
PS. Wilt u weten hoe een pastelvereniging een subsidie bij IAPS kan aanvragen, klik dan HIER.
